Dubbele content op je website, wat doe je eraan?

Als je website verschillende pagina’s bevat met exact of grotendeels dezelfde inhoud (content), dan gaan zoekmotoren zoals Google deze webpagina’s ‘afstraffen’ met een lagere positie in de zoekresultaten.
Jaren geleden werd de content van websites op eenzelfde site meermaals (al dan niet verborgen) gedupliceerd om websites beter te laten scoren in Google. De zoekmachines zijn echter alsmaar ’slimmer’ geworden waardoor dergelijke black hat praktijken worden afgestraft.

Nu is het zo dat dubbele content op een website soms niet te vermijden is. Neem nu het voorbeeld van een e-commerce website of webshop. Op dit soort websites kan je als gebruiker (en dus ook de Googlebot) op verschillende manieren terechtkomen op webpagina’s met identieke of gelijkaardige content. We illustreren dit met een voorbeeldje:

de url van de webpagina die door zoekmotoren geindexeerd moet worden, is:

http://www.voorbeeld.com/product.php?item=kabeljauw

diezelfde pagina kan echter ook gevonden worden via een licht verschillende url (onder de categorie: ‘noordzeevis’):
http://www.voorbeeld.com/product.php?item=kabeljauw&category=noordzeevis

en een derde mogelijke url met een sessie-id leidt ook naar dezelfde pagina:
http://www.voorbeeld.com/product.php?item= kabeljauw&sessionid=5678

Zoekmachines beschouwen deze drie pagina’s als drie verschillende pagina’s, omdat ze elk een andere pagina-url hebben. Jammer genoeg hebben deze webpagina’s wel dezelfde content. En dat is dus niet optimaal voor zoekmotoren. Maar daar komt nu verandering in.

Vorige week kondigde Google immers aan dat ze de “canonical”-tag ondersteunen. Eigenlijk komt het erop neer dat je als website bouwer via deze tag aangeeft dat er slechts één ‘moederpagina’ is met relevante content. Alle andere webpagina’s waarop deze content ook verschijnt, worden daardoor niet beschouwd als gedupliceerde content. Et voilà.. probleem opgelost.

Joost De Valk heeft op zijn Yoast website een plugin voorzien voor Wordpress, Magento en Drupal. Verdere vragen en antwoorden zijn te vinden op de Google-blog.

Door bij het bouwen van websites vooraf voldoende tijd te besteden aan informatie-architectuur, kan het fenomeen van dubbele content vaak worden vermeden. De canonical tag kan echter zeker van pas komen bij onze SEO-opdrachten.

2 commentaren op “Dubbele content op je website, wat doe je eraan?”


  1. Jonas zegt:

    Nog een geluk dat wij geen onveilige manieren gebruiken zoals een sessie-id in de url plaatsen… ;-)


  2. [...] – Jeroen.com – Glue.be – Copyscape.com – Zoekmachineguru – diesbultynck.be target Gearchiveerd onder: Geen categorie Laat [...]

Reageer op deze blogpost