Webtoegankelijkheid

volgens WCAG richtlijnen

Wat?

Web accessibility betekent dat websites, tools en technologieën gebouwd zijn op een manier zodat mensen met een beperking deze kunnen gebruiken. Dit betekent dat ze
kunnen interageren, navigeren, begrijpen en een bijdrage leveren. Maar accessibility is niet alleen voordelig voor mensen met een beperking, ook personen zonder een beperking kunnen hiervan profiteren. Bijvoorbeeld:

  • Mensen die een andere form factor gebruiken zoals een smartphone, smart watch,
    smart TV, enz;
  • Mensen die op oudere leeftijd een beperking krijgen;
  • Mensen met een tijdelijk beperking, zoals een gebroken arm of kapotte bril;
  • Mensen met een situationele beperking, zoals fel zonlicht of een situatie waar ze niet naar geluid kunnen luisteren;
  • Mensen met een trage internetverbinding.

Waarom?

Het zorgt ervoor dat meer mensen de website kunnen gebruiken waardoor je dus meer verkeer kunt genereren. Met de digitalisering van de samenleving is het ook logisch dat er niemand wordt achtergelaten. De algemene structuur en het gebruiksgemak verbetert bovendien wanneer accessibility wordt geïmplementeerd.

De implementatie van accessibility kan ook de SEO (Search Engine Optimization) een boost geven. Omdat screen readers gelijkaardig zijn aan zoekmachines is toegankelijke content leesbaar voor beide. Op een bepaalde manier zijn zoekmachines blind, doof, gebruiken ze enkel een toetsenbord en hebben ze beperkte capaciteiten. Beiden zijn ook afhankelijk aan de semantische structuur en de structuur van de content van een website.

Hoe?

Idealiter start dit traject al tijdens het designproces, hier kan er al gedacht worden aan user centered design. Het volgen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) kan hier een goede leidraad zijn. WCAG is een verzameling van regels die wereldwijd als standaard worden gezien voor content accessibility die aan de behoefte voldoet van individuen, organisaties en overheden. De WCAG heeft 13 guidelines, deze zijn verdeeld onder 4 principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Voor elke guideline zijn er testbare succescriteria. De succescriteria liggen op drie niveaus: A, AA en AAA. De succescriteria bepalen de "conformiteit" aan WCAG. Hiervoor moet de content voldoen aan de succes criteria.

Checklist

Wil je ook een WCAG audit?

Glue draagt graag bij tot het toegankelijker maken van het wereldwijde web. In een WCAG audit nemen we je huidige website onder de loep en maken we een rapport met de verbeterpunten, inclusief concrete acties.