#expertise

Overstappen naar Google Analytics 4

Je hebt het zeker al horen waaien: Google gaat Universal Analytics na tien jaar uitfaseren of sunsetten (zoals dat zo mooi heet in het Engels) en lanceert Google Analytics 4 (GA4). Wij lijsten de nieuwigheden voor je op en leggen je uit waarom je best nu al aan de slag gaat met GA4.

1 juli 2023: einde van Universal Analytics

Op 1 juli 2023 zullen de ‘oude’ Universal Analytics geen hits meer verwerken en geen nieuwe data meer verzamelen. Wel zal je nog voor minstens zes maand je oude data en rapporten kunnen raadplegen, maar ook aan dat mooie liedje komt ooit een eind. Het is gelukkig wel mogelijk om je historische data te exporteren naar een CSV-, Excel- of PDF-bestand. Zo is je verworven data niet verloren. Belangrijke sidenote: je oude data kan je niet importeren in GA4.

Google Analytics 4: wat is er nieuw?

Google Analytics 4 is niet zomaar een nieuwe versie van het bestaande Universal Analytics, integendeel. GA4 gebruikt een volledig nieuwe meetmethode, zowel qua dataverzameling als qua data-analyse. Dat is meteen ook de reden waarom je je oude data niet kan importeren in de nieuwe GA4. Enkele andere opvallende nieuwigheden:

  • GA4 stelt je in staat om de gebruiker over verschillende devices te volgen. Zo kun je zien dat een bezoeker je website heeft bezocht via Google Ads, later op mobiel is teruggekeerd en vervolgens daar een aankoop heeft gedaan. Het grootste verschil? In GA4 wordt elke interactie gemeten als een gebeurtenis (event). Een aantal van die events zoals first visit, session start en user engagement worden automatisch gemeten. Andere kan je zelf instellen via enhanced measurement. Op die manier wordt het in kaart brengen van de customer journey van je klant een pak makkelijker.
  • In GA4 worden IP-adressen niet meer standaard opgeslagen en dus geanonimiseerd. Alweer een stapje dichter bij die GDPR-proof wereld.

Nu al aan de slag met GA4?

Gezien de grote impact van de switch van Universal Analytics naar GA4 raden we aan om nu al een GA4-property in te stellen. Je kan de beide nog enkele maanden parallel laten lopen, zodat je tijd hebt om data te verzamelen en alles in te stellen. Door nu al te starten, kan je ook wat wennen aan de nieuwe omgeving, waardoor je volgende zomer een pijnloze overgang hebt.

Kunnen we een handje helpen?

Een Google Analytics 4-property instellen kan via Google Tag Manager of via een algemene site tag. Weet je niet waar te beginnen? Glue helpt je met veel plezier om de tag toe te voegen aan je website. Ook om een Google Tag Manager container toe te voegen kan je op ons rekenen (indien dit nog niet zou zijn gebeurd).

Glue to the rescue

Heb je vragen over Google Analytics of gewoon zin in een vrijblijvend gesprek over een nieuw idee? Laat ons samen rond de tafel zitten, met koffie en een koekske. We denken graag met je mee.

Overzicht blog
#expertise

Onze straffe cases al gezien?

De afgelopen 20 jaar realiseerden we bij Glue al heel wat straffe projecten. Benieuwd?