#weareglue

20 jaar Glue: “Plezier maken is onze grootste drijfveer."

“Saai, lelijk en kaal. Maar wel gedreven.” Als je de oprichters van Glue digital agency vraagt om elkaar in enkele woorden te omschrijven, dan krijg je dit als antwoord. Koen Phlips en Filip Quivreux vieren met Glue dit jaar hun porseleinen huwelijk, hun flauwe humor én het succesverhaal van hun digital agency.

Na 20 jaar zien de twee grappenmakers de toekomst heel positief in: “We willen graag boeiende projecten blijven aantrekken waarbij we kunnen samenwerken met fijne klanten. En plezier maken natuurlijk, dat is onze grootste drijfveer.”

DSC02194

Glue, en hoe het ooit allemaal begon

20 jaar geleden ontmoetten Koen Phlips en Filip Quivreux elkaar voor het eerst tijdens een samenwerking voor het farmabedrijf Johnson & Johnson. Koen was er aan de slag als brand manager en schakelde Filip in als freelancer voor het bouwen van de website voor Imodium. Filip lanceerde er de site diarree.be en ondanks de naam van de site betekende het de start van een succesvolle samenwerking én vriendschap. Na kort wikken en wegen, beslisten Koen en Filip om de sprong te wagen in de toen volop evoluerende dotcom-bubbel en zo ontstond Glue digital agency. “We willen producten afleveren die blijven plakken, waar mensen naar terugkeren, vandaar de naam Glue”, aldus Filip.

We willen producten afleveren die blijven plakken, waar mensen naar terugkeren, vandaar de naam Glue.

Filip Quivreux

Torfs strikken met stoute schoenen? Glue can do.

2 november 2002. De start van Glue digital agency vanuit Filips living. Dankzij hun uitgebreide netwerk haalden Koen en Filip meteen klanten binnen zoals Komatsu en Johnson & Johnson. “In de beginjaren focusten we vooral op e-learning-oplossingen voor bedrijven, die leverden we toen ook nog af op CD-ROM”, vertelt Filip. “Zo ontwikkelden we voor Komatsu onder andere interactieve handleidingen en software voor de medewerkers die graaf- en andere machines bedienden”.

De switch van e-learning-oplossingen naar webshops kwam er toen Glue Torfs als klant wist te strikken. “Als kleine en beginnende speler op de markt, moet je soms je stoute schoenen aantrekken. En het is met die stoute schoenen dat we Torfs als klant wisten te overtuigen van ons kunnen”, vertelt Filip. “En zie nu”, vult Koen aan. “De webshop van Torfs groeide tijdens de samenwerking met Glue uit tot een van de grootste retailwebsites van heel Vlaanderen. Toch wel één van de hoogtepunten in de geschiedenis van Glue.”

DSC02095

Commerce & cultuur: een perfect huwelijk

“Na de succesvolle lancering van torfs.be zijn we ons meer gaan specialiseren in webshops en in de bijbehorende koppelingen. Iets waar we vandaag de dag nog altijd op inzetten én in uitblinken” vertelt Filip. “Denk maar aan ticketingsoftware, collectiebeheersystemen, de software voor Film Fest Gent, ziekenhuisapplicaties etc.”

Maar naast commerciële projecten zet Glue ook hard in op het binnenhalen van culturele projecten en projecten met maatschappelijke relevantie, waar dan ook de expertise in koppelingen goed van pas komt. “Een interessante mix van verschillende projecten én het uitwisselen van expertises uit verschillende sectoren zorgt ervoor dat Glue blijft groeien”, vertelt Filip. “Ongeacht de aard van het project smijten we ons ook altijd voor de volle 300%”, vult Koen aan.

DSC02047

Kunst & cultuur zit in Glue’s DNA

Afgestudeerd als Master in Beeldende Kunst, heeft Koen een voorliefde voor kunst en cultuur, die hij intussen al doorgaf aan Filip. Dat uit zich onder andere in de vele klanten uit de cultuursector, maar ook in de vele kunstwerken in het kantoor in Gent op Dok Noord, waar Glue intussen al meer dan tien jaar gehuisvest is. “Ons kantoor moet een plek zijn die creativiteit en inspiratie boost, en dat lukt niet met tapis-plein, tl-lampen en verlaagde plafonds”, lacht Koen. De kunstwerken, de vele planten en de industriële vibe, maken van het Glue-office een unieke werkplek.

Authenticiteit troef

Op de vraag hoe Koen en Filip de komende 20 jaar zien, is het antwoord unaniem: “We willen graag boeiende projecten blijven aantrekken waarbij we kunnen samenwerken met fijne klanten. En plezier maken natuurlijk, dat is onze grootste drijfveer.” Filip vult aan: “We zijn de voorbije 20 jaar onafhankelijk kunnen blijven, zo zie je dat vele andere agencies samensmelten, of worden opgekocht. Dankzij onze onafhankelijkheid kunnen we keuzes blijven maken waar we zelf volledig achter staan en waardoor Glue ook een authentiek bedrijf blijft, en dat ook zo uitstraalt.”

Kerstkaarten met een knipoog

Maar dit succesverhaal hebben de twee oprichters natuurlijk ook te danken aan alle creatieve en gedreven Glue’ers. “Zonder hen namelijk geen Glue, geen succesvolle projecten of unieke familiale sfeer op kantoor”, vertelt Koen. Die creativiteit uit zich onder andere ook in de jaarlijkse ludieke kerstkaarten waar het team veel voor over heeft - denk maar aan halfnaakte bezwete mannenlijven in de sauna of spannende eightiespakjes -. Heb ik je aandacht weten te prikkelen door die laatste zin en kijk je nu net zoals ik al reikhalzend uit naar de kerstkaart die Glue eind dit jaar voor ons in petto heeft? Dan is dat alvast een goede reden om dit unieke Gentse bedrijf in de gaten te houden, en niet enkel voor haar kerstkaarten.

Keep Glue’ing mannen!

Overzicht blog
#weareglue

Onze straffe cases al gezien?

De afgelopen 20 jaar realiseerden we bij Glue al heel wat straffe projecten. Benieuwd?